Tuesday, August 23, 2011

Susu

Susu adalah sumber penting pemakanan yang sering diabaikan oleh ramai orang. Bukan sahaja ia penting bagi kanak-kanak, ia juga penting kepada golongan dewasa . Malah, dalam susu ibu, adalah makanan pertama bayi dan sumber pemakanan yang tunggal dalam 6 bulan pertama kehidupan, menyediakan semua nutrien penting yang diperlukan untuk hidup dan pertumbuhan.

Malah selepas itu, susu secara berterusan perlu menjadi sebahagian daripada diet kanak-kanak kerana ia bukan hanya mengandungi kalsium, tetapi lain-lain nutrien penting seperti protein, vitamin A, riboflavin, besi, dan fosforus yang akan memastikan kesihatan anda. Malah, kajian telah terus menunjukkan bahawa rakyat, kedua-dua kanak-kanak dan orang dewasa, yang minum susu, cenderung untuk mengurangkan risiko penyakit kardiovaskular, obesiti dan osteoporosis. 


Kenapa Susu?

Anda mungkin tertanya-tanya mengapa susu sering digalakkan untuk dimasukkan ke dalam diet kanak-kanak. Mengapa bukan beberapa makanan atau minuman lain? Berikut adalah beberapa sebab mudah kenapa susu begitu menakjubkan dan patut dimasukkan dalam diet harian anak anda:


Kaya dengan kalsium
Kalsium adalah disyorkan untuk kanak-kanak yang semakin meningkat kerana ia memainkan peranan penting dalam pembangunan dan penyelenggaraan tulang dan gigi yang kuat. Penggunaan susu yang mencukupi dari awal kanak-kanak bukan sahaja melindungi daripada osteoporosis di kemudian hari, ia juga membantu mencegah kehilangan kalsium dan fosfat dari gigi untuk memastikan set lengkap gigi sepanjang hayat.
Menurut Pengambilan Nutrien yang Disyorkan (RNI), anak-anak muda yang berumur di antara 1 hingga 3 tahun memerlukan sekurang-kurangnya 500mg kalsium setiap hari dan ini boleh mudah diperolehi daripada kira-kira 1-2 cawan susu.

Padat dalam pelbagai nutrien
Salah satu makanan yang paling berkhasiat yang lengkap ada, susu menyediakan beberapa nutrien yang besar berbanding dengan kiraan tenaga. Malah, segelas susu mengandungi lebih banyak nutrien daripada segelas jus epal, jus oren, atau mana-mana minuman di luar sana.

Berikut adalah senarai nutrien di dalam susu dan bagaimana mereka membantu membangunkan dan mengekalkan tubuh anak anda:
* Vitamin A - Membantu dalam perkembangan tulang dan gigi; mengekalkan penglihatan malam dan kulit yang sihat.
* Vitamin B2 (riboflavin), B6 ​​& B12 - faktor yang penting dalam metabolisme tisu tenaga dan pembentukan tulang; membantu dalam pembentukan sel darah merah; penting untuk kuku, kulit sihat, pertumbuhan rambut; mengawal selia aktiviti tiroid (riboflavin).
* Vitamin D - Meningkatkan penyerapan kalsium dan fosforus yang penting untuk pembentukan tulang dan gigi.
* Kalsium - Penting untuk membangunkan dan mengekalkan tulang dan gigi; penting untuk darah yang normal pembekuan serta otot, jantung, dan fungsi saraf.
* Magnesium - Faktor Penting dalam kesihatan tulang dan gigi; penting untuk metabolisma tenaga dan pembentukan tisu.
* Phosphorus - Penggunaan karbohidrat, lemak dan protein; menguatkan tulang dan gigi dengan kalsium.
* Besi - Diperlukan untuk hemoglobin dan myoglobin (protein yang membawa oksigen di dalam otot) pembentukan; membantu dalam metabolisme protein dan pertumbuhan.
* Protein - Diperlukan untuk membina komponen struktur seperti otot dan organ-organ penting untuk kesihatan sistem imun.

Apakah Susu Sesuai untuk kanak-kanak?
Ibu bapa pasti sukar untuk membuat pilihan dengan pelbagai jenis susu yang terdapat di pasaran hari ini. Walau bagaimanapun, jangan ambil perhatian bahawa bukan setiap satu daripada mereka adalah sesuai untuk penggunaan oleh kanak-kanak. Baca untuk mengetahui apakah pilihan yang lebih baik untuk anak anda:


Penuh krim / susu penuh
Susu penuh krim, yang juga dikenali sebagai susu penuh (termasuk susu penuh krim dan susu UHT, kecuali dinyatakan sebaliknya), dikumpulkan secara langsung daripada kumpulan tenusu dan tiada apa-apa yang ditambah dan tidak dikeluarkan daripada ia. Susu kemudian diproses untuk membunuh mikroorganisma yang mungkin berbahaya untuk penggunaan awam yang selamat. Susu penuh mengandungi sekurang-kurangnya 3.5% lemak, yang penting bagi pertumbuhan dan perkembangan kanak-kanak, dan oleh itu amat disyorkan untuk kanak-kanak yang semakin meningkat. 



Susu skim Jenis susu ini telah diproses mempunyai kebanyakan atau semua kandungan lemak yang dikeluarkan. Walaupun ia mengandungi sedikit kalsium yang lebih tinggi berbanding dengan susu penuh krim, susu skim telah mengurangkan tahap vitamin larut lemak, terutamanya vitamin A, disebabkan oleh tahap yang rendah lemak. Oleh kerana itu, susu skim adalah tidak disyorkan untuk kanak-kanak sebagai tahap rendah  lemak dan kalori.
Walau bagaimanapun, kanak-kanak yang mempunyai berat badan berlebihan atau mempunyai masalah kesihatan yang lain, boleh ganti susu penuh krim dengan susu rendah lemak dalam diet di mana perlu mereka. Berundinglah dengan doktor anda sebelum membuat perubahan untuk anak anda.



Susu Berperisa Satu pilihan yang popular untuk kanak-kanak, susu berperisa adalah susu yang ditambah dengan bahan-bahan lain, seperti coklat, vanila atau strawberi, untuk meningkatkan kelazatannya. Walaupun ia mengandungi kandungan gula yang tinggi dan rendah kandungan lemak, susu berperisa masih mengandungi semua nutrien yang ada dalam susu biasa dan pada hakikatnya, satu alternatif yang sihat kepada minuman lain seperti minuman berkarbonat dan bergula. 




Susu tepung
Sering digunakan di tempat susu segar, pengeluaran susu tepung melibatkan penyingkiran air dari susu. Ini adalah untuk memastikan bahawa susu yang lebih stabil, lebih mudah untuk pek dalam kuantiti yang besar, dan mempunyai jangka hayat yang lebih panjang berbanding dengan susu segar. Susu tepung tidak mengekalkan semua ciri-ciri semula jadi yang lain susu seperti warna, rasa, kelarutan, dan nilai pemakanan. 


Susu soya
Susu soya susu yang dibuat dari kacang soya dan merupakan sumber protein berkualiti tinggi, B-vitamin, dan zat besi. Ia juga bebas daripada laktosa gula susu, yang sesetengah kanak-kanak boleh alah kepada. Walau bagaimanapun, melainkan jika diperkayakan dengan kalsium, susu soya sebenarnya sumber kalsium asli yang miskin dan dengan itu tidak disyorkan untuk kanak-kanak.


Susu sejat dan pekat Susu jenis ini dihasilkan dalam cukup banyak cara yang sama, menyebabkan produk susu pekat. Susu sejat menjalani proses sterilisasi yang menyeluruh manakala susu pekat dipelihara oleh kepekatan gula yang tinggi. Kerana ia terlalu pekat, susu sejat perlu dicairkan pertama untuk menurunkan kepekatan protein dan mineral.
Jenis lemak yang terdapat dalam susu jenis ini juga kurang diserap oleh kanak-kanak, berbanding dengan lain-lain jenis susu yang disebutkan di atas. Susu pekat mempunyai kandungan gula yang tinggi sekurang-kurangnya 40-45%, secara amnya menjadikan ia tidak sesuai untuk penggunaan oleh kanak-kanak.

No comments:

Post a Comment