Tuesday, August 23, 2011

Doa dan Penyembuhan

Doa dan penyembuhan   
Ditulis oleh Dr Shahid Athar 



Pakar di sini menerima hakikat iaitu penyembuhan itu dari Allah, dan kita hanya instrumen Penyembuh itu. 
Kami memberikan ubat yang sama kepada dua pesakit yang berbeza dari jenis yang sama ..Kami melaksanakan kaedah yang sama pada dua orang pesakit , meneirima risiko yang sama iaitu samada hidup dan tidak. Ia adalah lebih daripada nasib. 
Seperti yang Socrates meletakkan - 
"Saya luka dan Allah menyembuhkan ia." 
Ini juga diakui oleh Nabi Ibrahim 
"dan apabila aku sakit, Dialah yang menyembuhkan penyakitku" (Quran 26:80).  
Allah sendiri membuktikan dengan mengatakan 
"Jika Tuhan menyentuh engkau dengan bahaya bencana, tiada siapa yang boleh menghapuskannya melainkan Dia" (Quran 06:17).

Penyembuhan dari al-Quran 

Al-Quran, kitab suci Islam diturunkan bukan sebuah buku teks Perubatan tetapi di dalamnya adalah beberapa panduan, yang jika diikuti, akan menggalakkan kesihatan yang baik . Oleh itu Al-Quran sendiri dipanggil sebagai sebuah buku penyembuhan. 


"Wahai manusia, telah datang kepada anda satu arahan dari Tuhan kamu dan yang menjadi penawar dan jantung bagi orang-orang yang beriman dalam petunjuk dan rahmat" (Quran 10:57). 


"Kami telah diturunkan dalam al-Quran yang merupakan ubat penawar dan rahmat kepada orang-orang yang beriman" (Quran 17:82)

Penyembuhan dari al-Quran dibahagikan kepada tiga jenis.

a. Kesan Perundangan: Ia adalah Iman  kepada Tuhan sebagai Pencipta  yang memelihara dan Pelindung. Ini juga termasuk faedah perubatan apabila melakukan solat fardu, puasa, sedekah dan haji, . 


b. Garis Panduan kesihatan: Kesihatan-item-item dari Al-Quran dan tradisi Nabi Muhammed termasuk penggunaan madu, zaitun, buah-buahan, daging tanpa lemak, mengelakkan makan berlebihan, dan Larangan alkohol, daging babi, homoseksual, seks rambang dan hubungan seks semasa haid. 


c. Kesan penyembuhan langsung Al-Quran: Bacaan Al-Quran oleh orang yang sakit atau bagi orang yang sakit (ruqya) telah menunjukkan mempunyai kesan penyembuhan secara langsung kepada orang yang sakit. Ini besar kemungkinan menggunakan faedah perubatan Echo.


Gema bunyi adalah satu kuasa yang kuat dimana ia telah digunakan untuk letupan gunung. Sekarang versi kecil Echo digunakan dalam perubatan untuk memecahkan (lithotripsy) Batu Ginjal, batu karang, dan juga vegetations endokarditis bakteria subendothelial (SBE).  
Mendengar bacaan Al-Qur'an, dalam kajian yang dijalankan oleh Dr Ahmed E. Kadi dan Associates, telah menunjukkan tekanan darah yang lebih rendah, kadar jantung dan menyebabkan relaksasi otot licin kepada Arab  Muslim, bukan Muslim dan malah kepada orang  bukan Islam.  
Mendalilkan bahawa Sasaran Echo Alif Lam Mim di tengah-tengah, Ya-dilihat dalam kelenjar pituitari otak. Oleh itu, Nabi Mohammad (P) sentiasa menekankan membaca Al-Quran (Al-Quran-bacaan) dengan kuat dan tidak senyap dengan berkata 

"perbandingan antara pembaca senyap dan recitor (Qari) adalah seperti botol minyak wangi apabila ia ditutup dan apabila ia dibuka.


Penggunaan Meditasi (zikir, Zikrallah) dalam sembahyang dan Penyembuhan


Zikir (zikir meditasi) adalah perbuatan mengingati dan komunikasi dengan Tuhan yang telah ditentukan kepada kita. 


1. "Apabila hamba saya bertanya kamu (wahai Muhammad) tentang Aku, (beritahu mereka) Aku rapat dengan mereka: Aku mendengar doa berdoa setiap apabila dia meminta Me Biarkan mereka mendengar panggilan-Ku dan beriman kepadaKu, supaya mereka berjalan dengan cara yang betul "(Quran 2:186). 


2. "Tuhan kamu berkata:" Berdoalah kepada Ku dan saya akan menjawab panggilan anda "(Quran 40:60). 


3. "Sesungguhnya orang-orang yang beriman dan hati mereka mendapati lain dalam mengingati Allah, dalam mengingati Allah yang menjadikan hati mencari yang lain" (Quran 13:28). 


4. "Ingatlah Aku, Aku akan ingat mengucapkan terima kasih kepada Ku dan Aku tidak akan menolak (Quran 2:152). 


5. "Ingat Tuhanmu dan memuji-Nya pada waktu petang dan pagi" (Quran 03:41). 


6. "Seperti orang-orang yang mengingati Allah berdiri, duduk dan berbaring" (Quran 3:191). 


7. "Dan orang-orang yang mengingati Allah dengan banyak, Allah telah menyediakan bagi mereka semuanya keampunan dan pahala yang besar" (Quran 33:35). 


8. "Wahai orang-orang yang beriman! Ingat Tuhan dengan berzikir lah denganbanyak dan bertasbihlah kamu kepadaNya pada waktu pagi dan petang" (Quran 33:41-42). 



Kata-kata Nabi Muhammad (P) 


Nabi Muhammad, seperti semua nabi-nabi Allah yang lain, telah mengingati (zikir) Allah  sepanjang masa. Beliau  berkata 


1. "Terdapat penggilap untuk semua yang membuang karat dan untuk menggilap karat-hati adalah zikir (mengingati) Allah." 


2. Beliau dtanya siapakah orang-orang yang paling mulia dan paling dihormati oleh Allah pada hari kiamat. Rasul Allah  menjawab, "Mereka yang sering mengingati Tuhan." 


3. Ia diriwayatkan dalam  bab hadith (wahyu secara langsung kepada Nabi Muhammad) 
"Allah yang Maha Tinggi mengatakan saya sebagai Hamba saya - fikir saya saya bersama dengan dia apabila dia menyebut nama-Ku Jika dia membuat menyebut nama-Ku dengan sendiri, saya membuat menyebut beliau kepada Diri Saya. Jika dia membuat menyebut nama-Ku dalam perhimpunan, saya membuat menyebut beliau dalam perhimpunan yang lebih baik daripada beliau. Jika beliau datang lebih dekat kepada-Ku rentang tangan, saya datang lebih dekat kepadanya senjata panjang, jika dia datang kepada-Ku berjalan, Aku datang kepadanya berlari. " 


Oleh itu zikir (meditasi / kenangan) telah menjadi amalan semua sheikh Sufi. Dalam kata-kata Sheikh al-Mursi "zikir  memberi kekalahan kuasa-kuasa jahat, kualiti ehidupan meningkat, menjadikan personaliti  lebih berprestij, membersihkan hati, menghapuskan kesalahan dan menyelamatkan lidah daripada berdusta, mengumpat dan kepura-puraan semasa terlibat dalam mengingati Allah. " 


Memohon Bantuan dengan sembahyang 


Menurut Imam Ghazali (RA), mengubati penyakit perlulah dengan meningkatkan iman dan ia membawa manusia lebih dekat kepada Tuhan. 

"Wahai orang-orang yang beriman, berusaha membantu dengan kesabaran dan solat, sebagai Tuhan dengan orang-orang yang sabar" (Quran 2:153). 


Nabi Muhammad (P) ketika beliau melawat yang sakit, yang digunakan untuk menghiburnya dan berkata sembahyang berikut untuk sakit
-
"Ya Allah menghapuskan kesusahan, Wahai Rabb seluruh umat manusia, memberi penawar untuk Anda Penyembuh. Ubatnya tetapi dari Anda, penawar yang tidak meninggalkan penyakit di belakang." 

Transliterasi 

- "Allahumma Azhibil bas, Rabbannas, Ishfi wa anta Shafi, La Shifa illa Shafaok Shifaal La Yoghadiro saqama.." 


Beliau digunakan untuk membuat doa berikut untuk kesihatan sendiri -


"Ya Allah menyembuhkan badan saya, menyembuhkan hati saya dan menyembuhkan penglihatan saya dari sebarang penyakit" (berulang-ulang 3 kali). 

Transliterasi 

- "Allahumma Afini fi badni, afini fi qalbi wa afini fi basari" (3 kali).


Kerja sembahyang?

Ya, yang mereka lakukan. Dr. Larry Dossey dalam bukunya "The Healing Words" telah didokumenkan kesan penyembuhan doa. Memetik satu contoh daripada penyelidikan yang dijalankan oleh Dr. Byrd di San Francisco Hospital Besar pada tahun 1988, 393 jantung pesakit kritikal dimasukkan ke unit rawatan rapi sepanjang tempoh 10 bulan dibahagikan dalam 2 kumpulan. Kumpulan A adalah pesakit yang berdoa . Kumpulan B tidak berdoa . Pembuat doa tidak diberitahu bagaimana berdoa. Keputusan yang sangat menarik. Mereka yang yang berdoa untuk hospital kiri awal, telah ditangkap kurang jantung, 2-1/2 kali insiden yang kurang kegagalan jantung kongestif dan memerlukan 1/5th kurang antibiotik. Mereka juga memerhatikan bahawa sembahyang yang digabungkan dengan penjagaan penyayang bekerja lebih baik. Lelaki yang mempunyai angina pectoris dan isteri yang penyayang penyayang, dilaporkan lebih 50% pengurangan dalam angina berbanding lelaki yang tunggal atau bercerai. Solat bekerja untuk kita walaupun ketika kita tidur. Oleh itu, Nabi Muhammad (P) telah menasihatkan kita untuk mengucapkan doa-doa dari Al-Quran (Surah Ikhlas, Al Falaq, Annas dan / atau ayat terakhir Al Baqra (2:286) sebelum tidur. 



Amalan Sendiri 

Saya melakukan zikir dalam semua masa lapang saya, terutamanya ketika memandu, dan saya berdoa untuk diri sendiri, keluarga saya, rakan-rakan saya dan pesakit saya dengan nama, mengetahui bahawa penawar hanya dari Tuhan.

Satu kali saya melawat seorang pesakit yang sakit tenat yang mempunyai tumor adrenal (pheochromocytoma) dan berada dalam kejutan hypotensive. Apabila ditanya, apa yang saya boleh lakukan untuk dia dan isteri, daripada keadaan terdesak (doktor telah memberitahu beliau tidak akan membuat) meminta saya berdoa. Jadi saya meletakkan tangan saya ke atas  tumor dan membuat sembahyang. Pada keesokan harinya apabila saya datang, saya terkejut melihat dia duduk di katil tersenyum. Beliau memberitahu saya bahawa petang itu radiologi x-ray sekali lagi dan mendapati tiada kesan tumor. Dia tidak dapat menjelaskannya tetapi berfikir arteriogram mungkin mempunyai "infarcted tumor." 


Amalan Sufi 

Dalam rawatan penyakit, Sufi menggunakan doa dan pengetahuan ayat khusus Al-Quran dan nama-nama Allah (Asmae husna). Ini dipanggil Sains Tawidh (Taweez). Mereka menggunakan sains ilmu Psittacula yang dikaitkan dengan huruf Arab. Beberapa tawidh sampel diberikan untuk ilustrasi. Kita mesti tahu penyembuhan tidak dalam sekeping kertas, perkataan atau nombor, tetapi hanya dari Allah. Pada pendapat saya yang merendah diri, Tawidh hanya satu cara untuk mencari Tuhan dan menerima rahmat-Nya hasilnya.
Presented on March 7, 1997 at the 4th Annual Convention of International Association for Sufism, San Francisco, California.

No comments:

Post a Comment