Sunday, August 28, 2011

Apakah Selepas Ramadhan?

Adapted from "Wa Maadha Ba'da Ramadhaan"

Alhamdulillahi wa kafaa-Salatu-salamu `Barraak` ibaadihi-lladheena Stafaa

Walaupun Ramadan semakin berakhir, kita semua perlu untuk memastikan ia kekal dengan kita. Bagaimana, anda mungkin bertanya? Semua orang tahu bahawa bulan Ramadan berlangsung hanya untuk sebulan, 29 atau 30 hari indah. Bulan ini khas adalah masa untuk mendapatkan lebih dekat dengan Allah (SWT), fizikal dan mental. Dan kita perlu berhati-hati untuk tidak kehilangan keakraban ini dengan Allah (Subhanahuwatala).

Tidak lama lagi kita akan meninggalkan bulan yang penuh berkat bulan Ramadan, hari yang indah dan malam wangi. Kita akan meninggalkan bulan al-Quran, taqwa, sabar, jihad, rahmat, keampunan dan kebebasan dari api neraka.

Adakah kita telah memenuhi kehendak taqwa dan lulus dari sekolah Ramadan dengan sijil yang cemerlang- -sebagai orang yang bertakwa?

Adakah kita telah berjuang jiwa dan keinginan kita dan mengalahkan mereka, atau kita telah diambil alih oleh adat dan nafsu kita?

Sudahkah kita melakukan tindakan kita dengan cara yang memenuhi syarat-syarat untuk menerima belas kasihan, keampunan dan pembebasan dari api neraka?

Banyak soalan dan pemikiran banyak yang datang ke tengah-tengah Muslim yang ikhlas, yang meminta dan menjawab dengan kebenaran.

Apa yang telah kita diperolehi dari bulan Ramadan?

Ramadan adalah satu sekolah keimanan dan untuk berhenti recharge bateri rohani '- untuk memperoleh peruntukan pahala bukan sahaja pada bulan Ramadhan tapi untuk sepanjang tahun ...

Bile lagi untuk seseorang mengambil pengajaran dan perubahan untuk menjadi lebih baik jika tidak pada bulan Ramadan?

Bulan yang mulia ini adalah sebuah sekolah untuk membuat  transformasi di mana kita perlu untuk menukar tindakan, tabiat dan akhlak yang bertentangan dengan Undang-undang Allah 'azza wa jall. "

Sesungguhnya Allah tidak mengubah keadaan sesuatu kaum sehingga mereka mengubah apa yang ada dalam diri mereka sendiri." [Ar-Ra `d, 11]

Jika anda adalah dari kalangan orang-orang yang mendapat manfaat daripada Ramadan, memenuhi keperluan-taqwa, benar-benar berpuasa pada bulan itu, berdoa, dan berjihad terhadap jiwa anda, kemudian memuji dan bersyukur kepada Allah, dan memohon Allah bagi kesabaran ke atasnya?

Tidak akan menjadi seperti baju yang telah dijahit dan kemudian dimusnahkan?... Pernahkah anda terfikir kemeja anda jahit sendiri, , anda suka dan kemudian anda  memusnahkannya tanpa sebab. Apa yang orang akan berkata tentang anda?!

Ini adalah keadaan apabila kembali ke keberdosaan dan fasik selepas Ramadan dan meninggalkan ketaatan selepas Ramadhan. Selepas kita diberkati dengan ketaatan  dengan Allah tetapi kembali ke api dosa adalah tindakan jahat. Adakah anda terfikir adalah sesuatu yang jahat apabila kita hanya mengenal Allah hanya pada bulan Ramadan!

Komitmen seseorang Islam selepas Ramadan dilihat dalam pelbagai cara, termasuk:

1 Seseorang yang meninggalkan sembahyang lima waktu secara berjama'ah, setelah mereka memenuhi masjid untuk solat Taraweeh,tetapi setelah ramadhan, kembali  meninggalkan yang solat yang wajib.

2 Kembali kepada hiburan muzik, filem-filem yang dilarang, wanita mempamerkan perhiasan mereka berlebihab, percampuran bebas dan sebagainya.

Ini bermakna  tanda ketidak kesyukuran untuk rahmat dan nikmat,dan ini adalah pembangkang kepada nikmat dan ketiadaan kesyukuran.

Ini dari tanda-tanda amal seseorang tidak yang diterima dan perlindungan Allah .Orang benar-benar berpuasa bersukacita pada peristiwa-`eid, memuji Tuhannya untuk membantu dia menyiapkan puasa, dan masih takut bahawa Allah tidak boleh menerima puasa itu, hanya sebagai Salaf itu akan terus meminta penerimaan tindakan mereka pada bulan Ramadan selama enam bulan selepas itu.

Dari tanda-tanda bahawa amal seseorang itu diterima ialah dia telah bertambah baik dalam ketaatannya atau kepada Allah `azza wa jall.

"Dan (ingatlah) ketika Tuhan kamu memberitahu, 'Jika kamu bersyukur, Kami pasti akan meningkatkan anda [memihak]" [Ibrahim, 7] 

 Jadi, jika hamba itu benar-benar berterima kasih kepada Tuhannya, anda akan melihat dia menuju ke arah yang lebih taat dan menjauhkan dari dosa-dosa. Kesyukuran adalah meninggalkan dosa, sebagai umat Islam yang terdahulu.

"Dan sembahlah Tuhanmu sehingga datang kepada anda untuk kepastian itu [kematian ]." [Al-Hijr, 99]

Islam yang berterusan adalah ketaatan kepada Allah, berpegang teguh kepada deen-Nya, supaya dia tidak hanya menyembah Allah hanya dalam satu bulan atau hanya di satu tempat. Sebaliknya, orang yang beriman mengetahui bahawa Tuhan Ramadan juga adalah Tuhan pada bulan-bulan yang lain, dan bahawa Dia adalah Tuhan setiap masa dan tempat, jadi dia berpegang teguh kepada Sharee `ah Allah sehingga dia bertemu-Nya manakala Beliau gembira dengan kepadanya. Allah ta `ala berkata,

"Oleh itu, kekal di jalan betul seperti yang anda telah diperintahkan, [anda] dan orang-orang yang telah berpaling bersama-sama kamu [kepada Allah]." [Hud, 112]

Dan, "Jadi, mengambil jalan yang lurus kepada-Nya dan meminta ampun-Nya." [Fussilat, 6]

Dan Nabi, sallallahu `alayhi wa sallam, berkata," Katakanlah (wahai Muhammad) 'Saya percaya kepada Allah', maka merekalah orang2 yang sabar. " [Muslim]

- Jika berpuasa pada bulan Ramadhan telah berakhir, tetapi kita masih berpuasa secara sukarela, seperti puasa enam hari dalam bulan Syawal, pada hari Isnin dan Khamis, tiga hari pada pertengahan bulan, hari `Aashoora dan Arafah, dan lain-lain .

- Jika berdiri sembahyang pada waktu malam pada bulan Ramadhan telah berakhir, maka masih ada solat malam secara sukarela sepanjang tahun. "Mereka menggunakan tidur tetapi sedikit waktu malam." [Adh-Dhaariyaat, 17]

- Jika badan amal di bulan Ramadan dan zakat ul-Fitr telah berakhir, maka adalah zakat yang wajib, dan juga terdapat banyak pintu terbuka lain untuk amal, tindakan sukarela dan jihad.

- Membaca al-Quran  bukan hanya untuk Ramadan, sebaliknya ia adalah untuk setiap masa.

Tindakan yang soleh itu ialah untuk semua masa dan semua tempat.

Wahai manusia, berhati-hatilah dengan kemalasan. Dan ingat bahawa kita tidak dibenarkan untuk meninggalkan perkara yang wajib atau melewat-lewatkannya, seperti solat lima waktu tepat pada masanya, dalam jemaah dan sebagainya.

Dan tidak melakukan tindakan yang dilarang, seperti makanan yang dilarang, dan minuman, atau dengan melihat atau mendengar apa yang dilarang.

Berpegang teguh dan tegak kepada Deen Allah pada setiap masa, anda tidak tahu bila anda akan bertemu dengan Malaikat Maut. Berhati-hati dengan perkara yang membawa anda kepada keadaan yang berdosa.

Kita  meminta kepada Allah untuk menerima puasa kita, doa-doa kita dan lain-lain tindakan yang benar, tetapi kita juga meminta setelah Ramadan, kita menjadi  lebih baik,  keadaan umat Islam kita bertambah baik, dan diberi penghormatan kerana kita benar-benar akan kembali kepada Tuhan kita . Ameen

No comments:

Post a Comment