Friday, August 12, 2011

Misteri nombor 7

Assalamualaikum wbt..

Antara perkara-perkara yang berlegar-legar in my pretty head of mine now is...hey...what the heck the meaning of SEVEN...yeah..Seven....why do this among many numbers in the world...seven is among one of a wonderest number of all?why....why...why is this thing meandering in my head now...

Why am I always think about this? well.....you see for yourself...what the heck seven did in our life...;;;

Tujuh:

MISTERI TUJUH DALAM IBADAT

1) Tujuh ayat di dalam surah al- Fatihah....surah pertama dalam  bab pertama dalam al-Quran. Sebagaimana Firman Allah dalam Surat AL Hijr ayat 87, "Dan Sesungguhnya Kami telah berikan kepadamu tujuh ayat yang dibaca berulang-ulang dan Al Quran yang agung."

2) Allah menghiasi Al-Qur’an (Kitab suci umat Islam) dengan Tujuh surah panjang, Yaitu Al-Baqarah, Ali Imran, Al-Maaidah, An-Nissa', Al 'Araaf, Al An'aam dan Al-Anfaal atau At-Taubah. 

3) Tujuh kali tawaf masa haji

4) Tujuh kali  juga jemaah perlu berjalan / berlari antara Gunung Safa dan Gunung Marwah . Ini adalah peringatan Hagar (ibu Ismail) ketika dia sangat-sangat berlari antara kedua-dua bukit dalam carian untuk air untuk menyelamatkan anaknya mati.

5) Jemaah adalah juga dikehendaki untuk membuang tujuh batu kelikir pada setiap tiga dinding yang mewakili Setan. "Rejam Setan" terbentuk terlebih dahulu di Mina, hanya di luar Mekah.

6) Akikah dijalankan masa bayi berumur tujuh hari.

MISTERI TUJUH DALAM PENCIPTAAN

1) As everybody knows.....Tujuh petala langit yang diciptakanNya...Allah menghiasi Udara ini dengan 7 Lapis Langit sebagaimana Firman Allah dalam Al-Quran  Surat An Naba’ ayat 12, “Dan Kami (Allah) jadikan di atas kamu tujuh (langit) yang kukuh.” 

2) Ada tujuh hari t dalam seminggu

3) Ada Tujuh Lautan-the Red Sea, the Mediterranean Sea, the Persian Gulf, the Black Sea,, the Adriatic Sea, the Caspian Sea, the Indian Ocean

4) Ada Tujuh Pintu Neraka; Allah telah menghiasi neraka dengan Tujuh Tingkatan, yaitu : Jahannam, Sa’ir, Saqor, Jahim, Huthomah, Ladhoo dan Haawiyah. Kemudian Allah menghiasi pula dari tiap-tiap neraka dengan tujuh Pintu. Sebagaimana Firman Allah dalam surat Al Hijr ayat 44, "Jahannam itu mempunyai tujuh pintu. tiap-tiap pintu (telah ditetapkan) untuk golongan yang tertentu dari mereka."

5) Tujuh Syurga -     Jannatu ‘adn, Jannatul Khuld , Darussalam, Darul Muqamah ,,Jannatul Ma’wa,Jannatun Na’im ,Al Muqamul Amin- Sumber: Buku “Biladul Afrah”, Sulaiman bin Shalih al-Khurasyi, -wallahuallam

Setakat ni...inilah yang saya fikir-fikirkan.....tidakkah ada sesuatu di sebalik kebetulan ini? Adakah ia hanya kebetulan semata-mata....?Apakah rahsia di sebalik angka tujuh ni? U all ade terpikir tak? Wallahualam...

No comments:

Post a Comment