Sunday, August 21, 2011

Kemanisan Solat

Assalamualaikum wbt.....

Satu perkara yang alhamdulillah berada di minda saya sekarang adalah iaitu KEINDAHAN SOLAT





Ye...pada saya solat itu begitu indah....bagaimana bentuk keindahan itu?
Pada saya  indahnya solat terletak kepada.....

-Pergerakan solat yang pada saya seperti satu senaman..yoga...yang mana ia satu bentuk pergerakan yang melancarkan pergerakan darah...dan yang paling berkesan pada saya...solaat itu seperti stretching your body....seperti rukuk...sujud........duduk antara dua sujud....duduk tahiyat..

- Bacaan-bacaan solat yang begitu indah.....pernah baca makna bacaan solat dalam entry post saya sebelum ini? Best kan maknanya...sekarang saya faham......bacaan solat itu penuh dengan puji-pujian kepadaNya dan penuh dengan doa kite kepadaNya...kalau kite perhatikan .......bacaan2 ayat dalam solat itu dah lengkap dengan doa...cume terpulang pada kite untuk berinisiatif memahami makna bacaan dalam solat dan menghayati bacaan dalam solat.....bile kite dah boleh hayati...insyaAllah....tahap kekhusyukan solat kita akan bertambah dan kualiti solat kita akan bertambah.....insyaAllah...hari2 kite kene berdoa untuk membaiki tahap kualiti solat kite..


Bile kite dah khusyuk, kite akan rase...setiap kali kite solat...kite seolah-olah berdekatan dengan Nya.....

Ye..!Kita sepatutnye bersyukur sebab kite umat Islam berpeluang hari-hari berbicara denganNya..Tuhan sekalian alam....!!!Bukankah itu adalah nikmat yang tak terhingga sebagai umat Islam......
Kiranye kite beragama Kristian...kite terpaksa berjumpe dengan paderi untuk berbicara denganNya....tapi bile kite umat Islam...kita ade direct contact dengan Tuhan kan..!!MasyaAllah...

Buktinya....

Aku tahu apa yang ada dalam bisikan hatimu, dan AKU dekat denganmu bahkan lebih dekat dari urat lehermu (QS. Qaaf (50) : 16 .) 
Dan Sesungguhnya kami Telah menciptakan manusia dan mengetahui apa yang dibisikkan oleh hatinya, dan kami lebih dekat kepadanya daripada urat lehernya,).

Bile kite dah dapat rasa kemanisan solat....insyaAllah kite akan lebih gembira untuk melakukan solat harian...

Cume kita perlu doa moga Tuhan berikan kesihatan pada kita untuk melakukan ibadat kepadaNya.... ...ingat....Sihat sebelum sakit...jadi mase sihat ni hendaklah kita memaksimumkan ibadat kepadaNya...!

No comments:

Post a Comment