Tuesday, August 23, 2011

Asal Simbol Bulan Bintang yang Sinonim dgn Islam



Adakah umat Islam menyembah bulan bintang? (setgh org yg tak faham)

Bagi kebanyakan orang, gambar bulan sabit dan Islam ,. Kedua-dua telah menjadi begitu sinonim dalam imaginasi popular bahawa ia membawa kepada kepercayaan  bahawa orang Islam menyembah dewa bulan, ia adalah tidak benar.



Ayat Al-Quran di bawah dengan jelas menasihatkan manusia: 



"Malam dan siang, serta matahari dan bulan adalah antara tanda-tanda-Nya. Jangan tunduk di hadapan matahari, atau sebelum bulan. Sebaliknya, sujud di sisi Allah, Yang Maha Esa yang menciptakan mereka, jika benar-Nya kamu mahu ibadat (semata-mata)! " [Quran 41:37] 



Bulan sabit bukan simbol yang digunakan untuk Islam oleh Nabi Muhammad SAW atau mana-mana pemerintah Islam yang lain awal. Sebenarnya,  pelantikan "Simbol Kudus" (supaya semasa abad awal Islam yang ada semasa pemerintahan Islam, pihak berkuasa Islam ini memang tidak mahu mana-mana simbol-simbol geometri yang digunakan untuk melambangkan Islam, seperti dalam cara yang salib melambangkan agama Kristian, Menorah simbol yang biasa berlaku Judaisme, dan lain-lain). Ini adalah mengapa duit syiling Islam awal telah diliputi dengan tulisan Arab, tetapi tidak mengandungi simbol-simbol visual. 



Mengukur Masa 


"Dialah yang menyebabkan subuh untuk keluar (dari malam padang gelap). Dia telah menjadikan malam untuk berehat, dan Dia telah menjadikan matahari dan bulan sebagai langkah-langkah (untuk peredaran masa) itu adalah takdir yang dilantik oleh yang Berkuasa dan yang paling Mengetahui. "[Quran 6:96] 



Kepentingan sabit di dalam Islam adalah disebabkan untuk mengukur bermula Ramadan dan musim haji (mengerjakan Haji.
 




"Mereka bertanya kepadamu (wahai Muhammad), bulan-bulan baru, berkata: Mereka adalah waktu bagi manusia dan (bagi ibadah) haji." [2:189 Al-Quran] 



Puasa  Ramadan bermula dengan kemunculan bulan sabit (Hilal). Dalam usaha untuk memastikan masa sebenar puasa dan eid (perayaan), hukumnya adalah sebagai Fardu-al kifaya untuk melihat bulan sabit pada penetapan hari 29 Saban dan Ramadan. Hanbali menerima pemerhatian bulan seperti yang disyorkan (mandub). 



Nabi Muhammad (saw): "Apabila anda melihat bulan sabit (bulan Ramadan), anda perlu mula berpuasa, dan apabila anda melihat bulan sabit (bulan Syawal), maka berhentilah puasa dan jika langit mendung (dan anda tidak dapat melihat), maka menganggap bulan sabit (bulan) Ramadan (30 hari). " 


Bulan sabit ramadan dikehendaki untuk dilihat oleh sekurang-kurangnya dua orang untuk orang-orang Islam memulakan puasa. 



Bulan Sabit bukan simbol Islam 


Crescent adalah bukan simbol Islam dan tidak dianggap suci. Kepentingannya hanya untuk penentuan bulan (Ramadan) dan Syawal. 


Islam adalah agama tauhid yang mengisytiharkan dan membuktikan keesaan Allah. Islam tidak mempunyai apa-apa hubungan dengan simbol-simbol, objek atau formalisme; ia tidak menerima simbol atau angka sebagai kudus. Situasi yang mengingatkan syirik adalah benar-benar bertentangan dengan Islam. Begitu juga, walaupun Nabi Muhammad (saw) telah menjadi contoh Islam, bukannya sebagai  simbol.

Tempat (kepentingan) bulan sabit di Negeri Turki Uthmaniyyah 



Bulan Sabit yang merupakan simbol kota Byzantium yang telah digunakan sebagai simbol di banyak tempat di Negeri Uthmaniyyah oleh Turki selepas penaklukan Istanbul. (1453)
 

Selain itu, sejak bulan sabit mewakili kuasa negeri, ia telah didapati pada bendera oleh Turki. Banyak negara-negara Islam seperti Pakistan, Malaysia, Algeria, Maldives, Libya, Azerbaijanhave juga memasukkan bulan sabit pada bendera mereka seperti Turki. 




Sejak zaman Uthmaniyyah memerintah Negara Islam yang merupakan satu kuasa yang paling berkuasa, orang telah mengenali Islam dengan cara- Uthmaniyyah dan melihat negeri yang mulia ini sebagai wakil Islam. Oleh itu, mereka telah menerima bulan sabit yang telah digunakan pada Uthmaniyyah bendera seolah-olah ia milik Islam dan apabila mereka melihat
bendera Uthmaniyyah , mereka ingat Islam.

Point yang perlu diperhatikan, bulan sabit tidak mempunyai apa-apa kaitan dengan akidah Islam! Ia hanya simbol pada budaya yang diamalkan oleh masyarakat Islam dan bukannya sebarang simbol dari Al-QUran dan Hadis....

No comments:

Post a Comment