Sunday, February 12, 2012

Positif....

Salam....

Kadang2 saya terfikir....perbuatan dan percakapan saya banyak yang tidak disedari  sama ada mengguris manusia lain, salah faham, konflik dan macam-macam.......dan saya sesungguhnya demi Allah....tiada sebarang niat jahat atau dengki terselit dalam hati...tapi...hati manusia siapalah yang tahu...bak kata pepatah...rambut sama hitam ....hati lain-lain....

dan saya sebagai manusia biasa yang jahil tidak terlepas dari kutukan,dan cercaan sama ada di hadapan atau di belakang... dan cercaan itu datang dari orang yang dekat dengan kita....tiada sebarang unsur kasih sayang, tiada sebarang sokongan,dan tiada sebarang perkara yang positif timbul dari sebuah situasi.....sedangkan nabi-nabi pun menerima cemuhan dari ramai manusia, apatah lagi saya, insan yang kerdil ini.......

Apakan daya saya seorang manusia biasa....

namun bak pesan suami saya......'kita tak boleh ubah orang lain, tapi kita boleh ubah diri kita sendiri'......

ya..betul....saya tidak dapat mengawal percakapan dan perbuatan orang lain......apa sahaja yang kita buat bakal mengundang persepsi negatif orang....yang penting....saya akan cuba buat perkara yang positif...berfikiran positif......dan berserah/bertawakal kepada Allah.....sesungguhnya Allah Maha Mengetahui segala apa yang tersembunyi dalam hati setiap manusia...

Satu perkara yang suami saya ajar.....once u see one person, fikirlah kebaikan nya dahulu......janganlah fikir keburukannya!......ya...ia membantu saya dalam bersangka baik dengan manusia lain tanpa prejudis...kesannya pada diri kita sendiri akan lebih gembira..! Namun, kita tidak boleh menahan apa yang orang fikir buruk pada kita.....betul...!! Just do whatever positive things... then you'll be happy..

Ya........!Positif! Positif! Positif!  Ya Tuhan....Lindungilah dan bantulah saya................

Ingat...setiap hari kena berubah kepada yang lebih baik...barulah kehidupan kita lebih bermakna...

No comments:

Post a Comment