Sunday, September 4, 2011

Kuasa Minda Separa Sedar-Siri1

Salams u'olls...!!

Macammana dengan cuti raya korang....harap semuanya baik2 belaka..

Sempena raya ni ....dalam kebosanan...i've read a book about subconcious mind..
U all know about subconcious mind?
Subconcious mind ni sangat2 lah interesting about kebolehannya...
Kite ajek yg tak cube mengenalinya atau memanfaatkannya...

I'll tell u briefly about what i've read about subconcious mind kay.....hope u all tak boring n actually bende ni sgt2lah menariknye kalau kita mengetahuinya...

Okeys...


Semua orang tahu bahawa kita sebagai manusia mempunyai akal.....sebahagian daripada akal dipanggil sebagai minda........

Minda adalah sejenis tenaga yang terbentuk drpd fikiran, perasaan, mimpi dan lain2.
Minda ada beberapa jenis....minda sedar dan minda separa sedar

Minda sedar berfungsi dan pancaindera banyak memainkan peranan yang berhubung dengan dunia nyata mcm our sight,hearing,smell,n touch.Ia dpt berfikir dan mengeluarkan pendapat.Peringkat minda sedar dibatasi oleh ruang dan masa.

Okeh...minda separa sedar pulak.....subconcious mind ni pulak bertugas secara terlatih tanpa perlu berfikir serta merekod pengalaman hidup. Ia bertugas mengawal aktiviti organ dan tisu badan dll secara semulajadi tanpa kita sedari. Aktivitinye melibatkan perasaan, emosi dsb. Boleh lah dikatakan subconcious mind ni terima apa shj maklumat secara mutlak tanpa memperdebatkannye.

Our brain works for subconcious mind about 90% while 10% works for minda sedar..

Jd.....eloklah klu kita cube explore our side of brain untuk cube mengenali diri dan tubuh badan anggota kita dengan lebih dekat lagi

Aktiviti Gelombang Otak

This is interesting......tahukah kita otak kita adalah sejenis organ elektrokimia yang mempunyai gelombang sehingga boleh menjana hingga 10 watt tenaga elektrik? Gelombang otak kita terbahagi kepada empat (4) peringkat yang berlainan iaitu:

  • Peringkat beta
  • Peringkat alpha
  • Peringkat theta
  • Peringkat delta

Peringkat Beta - peringkat ni kegiatan otak adalah dlm 14-30 pusingan sesaat. Peringkat beta adalah peringkat minda sedar. Peringkat ni u all akan cube selesaikan semua masalah yg u all hadapi, fikir, fokus, bincang, analisis, periksa, revise dan sebagainya. Peringkat ni jarang u all dapat idea secara kreatif (menurut sir Francis Crick). Peringkat ni juga u all akan rase tertekan, bingung, marah dan kecewa. Pertimbgn akal peringkat ni adalah yang paling minimum. Syaitan pun tekun bisikkan perkara2 jahat dlm hati dan fikiran manusia pada tahap gelombang ini. Sebab itu aktiviti agama menyarankan kita berada dalam keadaan tenang hingga ke peringkat alpha atau theta.

Peringkat Alpha-Gelombang pada peringkat ini adalah pada 8-12 pusingan sesaat. Masa ni kita akan dlm keadaan santai, tenang,penuuh dgn angan2 dan sebgnya.Masa peringkat ni lah u all akan rasa kreatif muncul seperti alberth einstein dapat idea mase beliau mencukur janggutnye.

Peringkat Theta- gelombang 4-7 pusingan sesaat. Tahap ni kita akan rasa tenang yang tiada tandingnya dan insyaAllah Tuhan akan makbulkan doa kita. Manusia yang terlibat dengan gelombang ini adalah seperti ahli sufi, mahaguru yoga dan pengamal ilmu kebatinan. Daya intuisi (gerak hati) dapat pertingkatkan.

Peringkat Delta-1-3 pusingan sesaat. Ini peringkat tidur atau tak sedar. Hormon penyembuhan dapat dikeluarkan pada peringkat ini. Sebab itu ada penyakit dapat disembuhkan selepas proses tidur. Pada peringkat delta, jiwa kita dapat menerobos ke alam infiniti.



Huh....menarikkan....will update the info untuk tatapan dan informasi kita bersama bagi mengenali diri kita sendiri yang mana kita masih belum menerokanya. Allah jadikan kita sebagai makhluk yang serba unik dan sempurna sehingga kita sendiri perlu mencari erti kesempurnaan didalam diri kita sendiri.

Ilmu dan kekuasaan Allah begitu luas sehingga apa yang berada di dalam badan kita pun, kita begitu takjub dengan keajaibannya....will update it later....marilah kita mengenali diri kita disamping itu mengenali kekuasaan Allah yang tiada tandingannya!!

No comments:

Post a Comment