اللَّهُمَّ صَلِّ وَسَلِّمْ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ
Surah An-Nas adalah surah terakhir iaitu yang ke 114 setelah Surah Al Falaq, dalam Al Quran. Ia terdiri daripada enam ayat dan tergolong dalam surah Makkiyyah (turun sebelum hijrah). Nama ‘An-Nas’ yang bermaksud manusia, diambil dari perkataan ‘An-Nas’ yang disebut pada setiap akhir ayat surah ini.
.
Surah ini pendek dan ringkas namun
membawa erti mendalam tentang perlunya manusia kepada Allah sebagai
pelindung mutlak daripada kejahatan syaitan durjana. Iaitu ia
menganjurkan manusia memohon perlindungan kepada Allah dari godaan
syaitan baik yang berasal dari golongan manusia mahu pun jin. Surah
An-Nas ini juga adalah penerang hati.
.
.
Fadhilat Surah An-Nas :
Surah ini adalah bagi menganjurkan
manusia memohon perlindungan kepada Allah SWT dari godaan syaitan baik
yang berasal dari golongan manusia mahu pun jin.
1. Surah An-Nas merupakan salah satu ‘Al Mu’awwidzataini’, iaitu dua surah yang mengandungi permohonan perlindungan.
2. Surah An-Nas ini juga adalah dianggap surah penenang dan penerang hati.
3. Surah An-Nas, jika dibaca sebanyak 1000 kali, boleh menjadi pengasih dan daya penarik.
.
Daripada Aisyah r.ha. katanya : “Nabi
SAW apabila ke tempat hamparan tidur setiap malam baginda menatadah
kedua tangannya kemudian menghambus kedua tapak tangan lalu membaca
surah Ikhlas, surah Al-Falaq dan surah An-Nas kemudian baginda menyapu
ke bahagian badan yang dapat dicapai oleh kedua tangan, baginda
memulakannya dari kepala, muka, dan bahagian badan yang dapat dicapai.
Baginda melakukan seperti demikian sebanyak tiga kali.” (Hadis Riwayat Bukhari)
.
.
Surah An-Nas
Ayat Surah An-Nas pendek dan ringkas
tetapi membawa makna yang mendalam tentang perlunya manusia kepada Allah
SWT sebagai pelindung mutlak daripada kejahatan syaitan durjana.
Surah ini mengandungi tiga sifat Allah SWT: ‘Rububiyah’, ‘Mulkiyah’ dan ‘Uluhiyah’.
Allah pengurus, Raja dan ‘Illah’ segala sesuatu. Semuanya adalah
makhluk-Nya, di bawah kerajaan-Nya, dan mengabdi kepada-Nya. Oleh kerana
itu, maka Allah memerintahkan kepada sesiapa saja agar memperlindungkan
diri kepada Allah SWT yang mempunyai 3 sifat agung tadi, dari segala
macam bisikan al-khannas, iaitu syaitan yang akan diwakilkan kepada
manusia.
Surah An-Nas terdiri daripada enam ayat dan terbahagi kepada dua bahagian iaitu dimana bahagian yang pertama terdiri daripada ayat 1-3 yang memperkenalkan Allah SWT, manakala bahagian kedua pula merupakan hakikat syaitan pada ayat 4-6.
.
.
BAHAGIAN 1 : Memperkenalkan Allah SWT.
Dalam 3 ayat di bawah, Allah
diperkenalkan melalui 3 identiti utama iaitu Rabb, Malik dan Illah. Jika
diteliti dari ayat pertama hingga ketiga fokus utama diberi kepada
makhluk bernama manusia…betapa jelasnya kasih sayang dan istimewanya
manusia yang diciptakanNya.
Dengan ketiga sifat Allah inilah, Allah
SWT memerintahkan Nabi Muhammad shalallahu ‘alaihi wasallam dan umatnya
untuk memohon perlindungan hanya kepada-Nya dari keburukan was-was yang
dihembuskan syaitan.
Sebuah pendidikan ‘Rabbani‘,
bahawa semua yang makhluk Allah SWT adalah hamba yang lemah, perlukan
pertolongan-Nya. Termasuk Nabi Muhammad shalallahu ‘alaihi wasallam,
Baginda adalah manusia biasa yang perlukan Allah SWT. Sehingga Baginda
adalah hamba yang tidak boleh disembah, bukan tempat untuk meminta
pertolongan dan perlindungan, dan bukan tempat bergantung.
.
.
بِسْمِ ٱللَّهِ ٱلرَّحْمَـٰنِ ٱلرَّحِيم
“Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani”
.
قُلۡ أَعُوذُ بِرَبِّ ٱلنَّاس
1. Katakanlah (Wahai Muhammad): “Aku berlindung kepada Tuhan (yang memelihara dan menguasai) manusia. “
.
Allah sebagai ‘Rabb’
bermaksud Dia sebagai Maha Pencipta, Pemilik, Pemelihara, Penguasa,
Pengatur dan Pemberi Rezeki. Dipamerkan kasih dan sayangNya kepada
makhluk ciptaanNya dimana Dia sebagai Tuhan yang menciptakan.
Surah ini dimulakan dengan suatu perintah
agar manusia memohon perlindungan daripadaNya. Al-Rabb dalam surah ini
membawa maksud yang luas termasuk mengarah, menjaga, membimbing,
memelihara dan melindungi. Dengan kefahaman ini, membolehkan kita
merasakan betapa dekatnya Allah SWT dengan kita, Tuhan yang mengenali
diri kita lebih daripada kita mengenali diri sendiri.
Pengakuan Allah selaku raja dan sembahan
manusia juga sepatutnya membawa rasa takut kita kepada kekuasaanNya yang
mempu berbuat apa sahaja. Pada masa yang sama, kita turut diberikan
harapan oleh Allah SWT yang rahmatnya tiada terbatas.
.
.
مَلِكِ ٱلنَّاسِ
2. Raja (Yang menguasai dan memerintah) manusia.
.
Perkataan ‘Al Malik’
bermakna Allah sebagai Raja (pemilik dari segala sesuatu yang ada di
alam ini), yang Maha Memimpin, Menjaga, Menguasai dan Hakim (pengubal
undang-undang) untuk manusia. Manusia tidak boleh mengambil
undang-undang lain selain daripada undang-undang ciptaan-Nya.
Allah SWT sebagai Pemimpin, kita adalah
hamba yang dibawah pimpinanNya seperti Raja dan rakyat, maka segala apa
yang dimuka bumi ini adalah tanah Allah, kerajaan Allah bukan milik
sesiapa. Negara ini (tanah yang kita duduki) bukan milik kita tapi
milik Allah, Allah SWT telah mengatur sistem undang-undang yang perlu
dilaksanakan di tanahNya.
.
.
إِلَـٰهِ ٱلنَّاسِ
3. Tuhan yang disembah manusia.
.
Tuhan (Al Ilah)
sembahan manusia pula mengandungi erti bahawa Allahlah yang paling
dicintai, yang paling ditakuti dan ditaati, sebagai sumber pengharapan
dan satu-satunya Zat yang berhak disembah dan diibadahi. Tidak ada
pergantungan lain melainkan pergantungan hanya kepada Allah SWT.
.
Firman Allah SWT :
“Dan tidaklah mereka
itu diperintahkan, kecuali menyembah ILAH yang Esa, yang tiada ILAH
melainkan Dia. Maha Suci (Allah) dari apa yang mereka sekutukan dengan
Dia.” (Surah at-Taubah ayat 31)
Ringkasnya, implikasi kalimah La Ilaha
Illallah ialah seluruh hidup mestilah berterusan di dalam ubudiyyah
kepada Allah SWT. Tiada sebarang pengabdian atau ketaatan yang berdiri
sendiri bahkan semua tindakan, perbuatan dan khidmat yang diberikan
mestilah terpancar dan bersumber daripada ketundukan dan kepatuhan
kepada Allah SWT semata-mata.
.
.
BAHAGIAN 2 : Hakikat Syaitan
Bahagian kedua surah ini pula
menceritakan hakikat syaitan, musuh kita yang lemah pada azalinya, namun
jauh lebih kuat daripada hati-hati manusia yang tidak mengenal
Tuhannya.
Syaitan tidak mampu berbuat kerosakan,
melainkan membisikkan kalimah-kalimah jahat serta melemparkan
hasutan-hasutan pada hati manusia yang mudah alpa. Seterusnya manusia
sendiri yang terpengaruh lalu melakukan kerosakan di dunia dengan tangan
mereka masing-masing. Syaitan juga punya perangai si penakut. Dia hanya
muncul dalam hati mereka yang tidak teguh imannya dan merasa lazat
dengan perlakuan maksiat berterusan serta tidak yakin akan agungNya
kekuasaan Allah, penguasa hari pengadilan.
.
.
مِن شَرِّ ٱلۡوَسۡوَاسِ ٱلۡخَنَّاسِ
4. Dari kejahatan (Syaitan) pembisik yang biasa bersembunyi,
.
Makna ‘al was-was’ adalah bisikan, manakala ‘al khannas’ adalah yang betul-betul tersembunyi, samar dan ‘mundur’.
Syaitan selalu mengbisikan
hasutan-hasutan yang menyesatkan manusia ketika manusia leka dan lalai
dari berzikir kepada Allah SWT. Sebagaimana firman-Nya:
“Sesiapa yang berpaling (tidak mengendahkan) pengajaran Tuhan yang Maha Pemurah (Al-Quran), Kami akan adakan baginya Syaitan (yang menghasut dan menyesatkannya). Maka jadilah syaitan itu teman karibnya.” (Az-Zukhruf: 36)
.
Adapun ketika seorang hamba berzikir kepada Allah SWT, maka syaitan bersifat ‘khannas’ iaitu ‘mundur’ dari perbuatan menyesatkan manusia. Sebagaimana firman-Nya:
“Sesungguhnya syaitan itu tidak mempunyai kuasa ke atas orang-orang yang beriman dan bertawakkal kepada Tuhan (Rabb)-nya.” (An-Nahl: 99)
.
.
ٱلَّذِى يُوَسۡوِسُ فِى صُدُورِ ٱلنَّاسِ
5. Yang membisik (kejahatan) ke dalam dada manusia.
.
Syaitan selalu berupaya menghembuskan
bisikan dan perasaan was-was kepada manusia. Mereka menghiasi kebatilan
sedemikian indah dan menarik serta mengubah kebenaran dengan segala yang
buruk sehingga seakan-akan yang batil itu nampak benar dan yang benar
itu nampak batil.
.
Perangai syaitan ini telah bermula sejak dari zaman Nabi Adam dan isterinya, Hawa lagi. Sebagaimana dalam firman-Nya:
“Maka
syaitan membisikkan fikiran jahat kepada keduanya untuk menampakkan
kepada keduanya apa yang tertutup dari mereka iaitu auratnya
yang (sekian lama) tertutup dari (pandangan) mereka, dan syaitan
berkata: “Tuhan-mu tidak melarang untuk mendekati pokok ini, melainkan
supaya kamu berdua tidak menjadi malaikat atau tidak menjadi orang-orang
yang kekal (selama-lamanya di dalam al jannah / syurga)”.” (Al A’raf: 20)
.
Begitu juga kisah, ketika Rasulullah
shalallahu ‘alaihi wasallam sedang beri’tikaf. Shafiyyah bintu Huyay
(salah seorang isteri Baginda shalallahu ‘alaihi wasallam)
mengunjunginya pada malam hari. Setelah berbincang beberapa ketika, maka
Rasulullah shalallahu ‘alaihi wasallam menghantarkannya pulang ke
kediamannya. Namun perjalanan kedua-duanya dilihat oleh dua orang Al
Ansar. Kemudian syaitan menghembuskan ke dalam hati kedua-duanya
perasaan was-was (curiga).
Rasulullah shalallahu
‘alaihi wasallam melihat gelagat yang kurang baik dari kedua-duanya.
Oleh kerana itu Rasulullah shalallahu ‘alaihi wasallam mengejarnya,
seraya bersabda:
على رسلكما, إنها صفية بنت حيي فقالا: سبحان الله يارسول الله. فقال: إن الشيطان يجري من ابن آدم مجرى الدم, وإني خشيت أن يقذف في قلوبكماشيئا, أوشرا.
“Tenanglah kamu
berdua, dia adalah Shafiyyah bintu Huyay. Mereka berdua berkata: “Maha
Suci Allah wahai Rasulullah. Maka Rasulullah bersabda: “Sesungguhnya
syaitan mengalir di tubuh bani Adam sesuai dengan aliran darah, dan aku
pula bimbang dihembuskan kepada kamu sesuatu atau keburukan.” (HR Muslim no. 2175)
.
Demikianlah watak syaitan selalu
menghembuskan bisikan-bisikan jahat ke dalam hati manusia. Apalagi Allah
SWT dengan segala hikmah-Nya telah mencipta ‘pendamping’ (dari kalangan
jin) bagi setiap manusia, bahkan Rasulullah shalallahu ‘alaihi wasallam
juga ada pendampingnya.
Dari Abdullah bin Mas’ud r.a kata Rasulullah SAW bersabda:ما منكم من أحد إلا قد وكل به قرينه من الجن, قالوا: وإياك يارسول الله? قال: وإياي, إلا أن الله أعانني عليه فأسلم, فلا يأمرني إلابخير.
“Tiada seorangpun di antara kamu kecuali diberikan seorang ‘qarin’ (pendamping) dari kalangan jin.” Para sahabat bertanya: “Termasuk Tuan
juga ya Rasulullah?” Jawab Baginda: “Ya. Aku juga. Tetapi Allah telah
melindungiku dari godaannya sehingga akhirnya dia masuk Islam
(menyerah). Maka itu dia tidak pernah menyuruhku melainkan kepada
kebaikan.” (Hadis Riwayat Muslim:2814).
.
.
مِنَ ٱلۡجِنَّةِ وَٱلنَّاسِ
6. Iaitu dari (golongan) jin dan manusia.
.
Seterusnya, Allah mengingatkan kita
bahawa yang melakukan bisikan ke dalam dada manusia tidak hanya dari
golongan jin, bahkan di kalangan manusia pun boleh berperanan sebagai
syaitan. Iaitu manusia yang zalim pada manusia lain, pengumpat dan
pemfitnah yang tidak pernah kenyang memamah daging saudara sendiri serta
mereka yang tenggelam dalam nafsu seranah.
.
“Kaldai Nabi SAW telah terjatuh, lalu aku mengatakan, “celakalah syaitan” Lalu Nabi bersabda,
“Janganlah kamu katakan ‘celakalah syaitan’ sebab jika kamu
mengatakannya maka syaitan akan menjadi semakin besar tubuhnya dan
mengatakan, ’Dengan kekuatanku, aku akan mengalahkannya.’ Namun, apabila
kamu mengatakan ‘bismillah’, maka dia akan mengecil sehingga menjadi
sekecil lalat.” (HR. Ahmad)
.
Hal ini juga dipertegaskan Allah SWT dalam Firman-Nya :
“Dan
demikianlah Kami jadikan bagi tiap-tiap Nabi itu musuh dari jenis
syaitan-syaitan manusia dan jin, sebahagian mereka membisikkan kepada
sebahagian yang lain perkataan-perkataan yang indah-indah untuk menipu
(manusia), dan jika Tuhanmu menghendaki, tentulah mereka tidak
melakukannya. oleh itu, biarkanlah mereka dan apa yang mereka ada-adakan
(dari perbuatan yang kufur dan dusta) itu.” (Surah al-An’am ayat 112)
.
Firman Allah SWT :
“Orang-orang yang beriman berperang di jalan Allah, dan orang-orang yang kafir pula
berperang pada jalan Taghut (syaitan). oleh sebab itu, perangilah
pengikut-pengikut syaitan itu. Sesungguhnya tipu daya syaitan itu adalah
lemah.” (Surah an-Nisa ayat 76)
Ayat di atas menerangkan bahawa syaitan
yang dimaksudkan di dalam ayat ini ialah dari jenis jin kerana Allah SWT
menyebutkan kalimah thaghut. Berdasarkan ayat atas, ditunjukkan bahawa
tipu daya syaitan dari jenis jin tidaklah terlalu kuat berbanding tipu
daya yang dilakukan oleh syaitan jenis manusia.
.
Maka salah satu jalan keluar dari bisikan dan godaan syaitan baik dari kalangan jin dan manusia adalah sebagaimana firman Allah SWT:
“Dan jika syaitan mengganggumu dengan sesuatu hasutan, maka mohonlah perlindungan kepada Allah. Sesungguhnya Dia lah Yang Maha Mendengar, lagi Maha mengetahui.” (Al-Fushshilat: 36)
.
.
Penutup
Maka sudah sepatutnya bagi kita selalu
memohon pertolongan dan perlindungan hanya kepada Allah SWT semata-mata.
Mengakui bahawa sesungguhnya seluruh makhluk berada di bawah tatacara
dan kuasa-Nya. Semua kejadian ini terjadi atas kehendak-Nya. Dan tiada
yang boleh memberikan pertolongan dan menolak mudarat kecuali atas
kehendak-Nya pula.
Semoga Allah SWT menjadikan kita sebagai
hamba-hamba-Nya yang sentiasa meminta pertolongan, perlindungan dan
mengikhlaskan seluruh ibadah hanya kepada-Nya.
.
.
والله أعلم بالصواب
Wallahu A’lam bishowab(Hanya Allah Maha Mengetahui apa yang benar)
.
.
والسلام علبكم و رحمة الله و بركاته
.
Posted by; shafiqolbu
No comments:
Post a Comment