Wednesday, February 20, 2013

Kenapa Motivasi Kurang Berkesan



Mengapa Motivasi Kurang Berkesan 

Saya tahu ramai dari kita yang sudah banyak membaca buku-buku motivasi dan Anda sudah banyak mendengar ceramah-ceramah motivasi, setiap pagi, setiap petang.

Tapi, mengapa motivasi masih kurang berkesan?

Semuanya bermula di dalam minda. Walaupun Anda sudah tekad nak jadi orang yang cukup bermotivasi, lain di minda, lain yang Anda buat.

Walaupun fikiran Anda positif, tapi perangai Anda tak positif. Means, attitude Anda masih banyak yang negatif. Apa sebabnya? Ni dia ...

Pertama, Anda banyak berkata tentang keburukan orang lain, bahkan cukup merasa seronok bila berkata tentang keburukan orang lain setiap kali bersama kawan-kawan Anda Selain tu Anda suka menyampah melihat orang lain yang lebih hebat daripada Anda.

Kedua, Anda kurang memaafkan diri sendiri dan susah pula nak memaafkan orang lain. Jadi, banyak aura negatif bersarang di minda Anda, lalu masuk ke hati Anda.

Apa saja motivasi yang cuba Anda masukkan melalui pembacaan, akan jadi tak berkesan langsung. Di dalam hati Anda banyak emosi tak puas hati, geram dan sakit hati..

Akibatnya, motivasi menurun dan Anda kurang rasa seronok, excited dan kurang teruja dengan apa saja yang Anda usahakan.

Ketiga, Anda kurang beristighfar. Anda kurang meminta maaf daripada Allah dan Anda kurang membaca Bismillah di permulaan apa saja yang Anda lakukan. Akibatnya, bisikan emosi negatif dari syaitan menguasai Anda 100%.

Keempat, Anda kurang kawalan emosi. Orang-orang yang berfikiran positif, mereka boleh menguasai emosi mereka sendiri.

Untuk nak menguasai emosi, Anda kena banyak bertenang, selalu be in control. Jauhkan dari sikap panas baran, pemarah, pengumpat dan pendegus.

Kelima, motivasi menurun sebab Anda kuat mengeluh. Anda suka menyalahkan takdir.

Keenam, Anda suka memikirkan diri Anda yang tak bermotivasi. Tukar pemikiran tu, bayangkan diri Anda yang bersemangat, energetik dan girang.

Selain tu, tukar attitude Anda kepada yang lebih ceria, berusaha untuk menggembirakan orang lain dan buat mereka mereasa senang bila bersama dengan Anda.

Kesannya, Anda akan merasa senang dengan diri sendiri.

Motivasi akan timbul dengan sendirinya dari situ.

Sumber:Bolgpribadishukri

No comments:

Post a Comment