Monday, April 29, 2013

Body maintenance

Rase badan lenguh2....penat...mengantuk.....?Well..Tuhan dah bagi badan yang cukup sempurna pada kita...terpulang macammana utk kite jaga badan kite..
Badan ni kene buat maintenance pembersihan,dan kesihatan..
sebab tu la kita kene detox our body untuk pastikn badan kite bersih ..

rase badan macam lenguh2....sebab tu kene:

1) exercise/bykkan bergerak
2)minum banyak air kosong
3)jaga pemakanan...lebihkan makan fiber, buah, sayuran
4) kurangkan makan daging merah mcm lembu, ayam, kambing;
5) do not eat junk food...

rasa badan ni mcm mesin lah....kene ade maintenance pulak...tapi kene terima kenyataan....memang badan ni adalah mesin pinjaman Allah kepada kite...mesin yang perlu kite jaga..

Plus...betul ke kalau stress akan buat badan kite bertoksin? rasenye betullah tu..so...ape2 masalah dkt dunia ni jgnlah stress ye....HasbiyaAllah huwanikmal wakill..Cukup Allah bagiku, dia sebaik2 pelindung....tawakal dan serah pada Allah sajelah...nak buat mcmmane kan...

Emosi juga perlukan maintenance...pernah baca sign of emotional abuse? Mulut dan perlakuan manusia tidak pernah dapat dikawal...yg kite boleh kawal adalah emosi kite...yang penting kene sediakan perisai untuk melindungi emosi supaya berada dalam keadaan sihat .

Emosi maintenance lah yang paling susah sekali....sekiranya tidak berjaya mengawal emosi,kite akan jadi marah2, susah hati, full of hatred and much more...jadi, untuk maintain emosi perlulah: POSITIF dalam pemikiran...a reminder to myself

.insyaAllah..

No comments:

Post a Comment