ASSALAMUALAIKUM USTAZ,
Saya ingin meminta pandangan ustaz mengenai kepercayaan sesetengah pihak bahawa dua orang adik-beradik perempuan yang berkahwin pada tahun atau bulan Islam yang sama, akan mendatangkan perkara yang tidak baik kepada mereka.
Saya ingin meminta pandangan ustaz mengenai kepercayaan sesetengah pihak bahawa dua orang adik-beradik perempuan yang berkahwin pada tahun atau bulan Islam yang sama, akan mendatangkan perkara yang tidak baik kepada mereka.
Adakah perkara tersebut ada terdapat di dalam al-Quran ataupun hadis
sahih. Mohon ustaz jelaskan perkara ini yang saya lihat telah menjadi
kepercayaan dan ketaksuban sesetengah pihak.
Yang Keliru,
Selangor
Waalaikumussalam warahmatullahi wabarakatuh.
Sebelum saya menjawab soalan saudari, suka saya merumuskan keadaan
Malaysia semasa zaman kemasukan Islam. Sebelum Islam tiba di Malaysia,
masyarakat di kepulauan Tanah Melayu dan juga di nusantara, majoriti
ialah penganut animisme iaitu kepercayaan kepada kehebatan roh
nenek-moyang.
Apabila pedagang-pedagang Islam membawa Islam ke kawasan nusantara
ini, Alhamdulillah masyarakat di sini menerima dengan baik, kerana
terkesan dengan akhlak mulia mereka. Namun, kepercayaan animisme yang
menebal masih belum terhakis sepenuhnya. Masih terdapat banyak
kepercayaan ataupun setidak-tidaknya minat yang mendalam terhadap
perkara-perkara mistik dan ghaib.
Kepercayaan ini adalah merangkumi persoalan yang dilontarkan, iaitu
'sial'. Untuk tambahan maklumat, sila rujuk sejarah Islam di nusantara,
khususnya buku Sejarah dan Tamadun Asia Tenggara Sebelum dan Sesudah Pengaruh Islam oleh Dr. Abdul Rahman Hj. Abdullah.
Seterusnya, apabila saya membaca soalan saudari, terus saya teringat
kepada beberapa hadis yang melarang daripada beberapa bentuk
kepercayaan. Antaranya hadis berikut, "Perasaan bahawa sesuatu
perkara itu sial adalah merupakan syirik. Setiap seorang daripada kita
akan diuji dengannya. Namun, Allah akan menghilangkan perasaan ini
dengan tawakal" (Hadis riwayat al-Imam Ahmad, No. 3557. Al-Shaikh Ahmad Syakir berkata: Sanadnya Sahih).
Hadis ini jelas menunjukkan bahawa menganggap sesuatu perkara itu
sebagai sial adalah perbuatan yang dilarang dalam Islam. Erti sial
adalah lawan kepada tuah, tidak beruntung, selalu gagal untuk
mendapatkan sesuatu dan selalu ditimpa kecelakaan.
Tidak terdapat dalam Islam kepercayaan bahawa sesuatu tempat, masa,
mahupun individu manusia itu merupakan sial. Hadis ini juga mengajar
kita bahawa dasar utama dalam hidup muslim dan muslimah ialah sentiasa
bertawakal kepada Allah Taala dan bergantung sepenuhnya kepada-Nya.
Apabila insan telah mengorak langkah untuk sesuatu perkara; jika
hasilnya baik dan tuah maka itu adalah qada dan qadar. Sebaliknya; jika
hasilnya buruk dan celaka, maka itu juga adalah qada dan qadar. Di
sinilah terserlahnya perbezaan di antara muslim dan kafir. Muslim
sentiasa beriman dengan qada dan qadar, jika baik dia akan bersyukur
manakala jika buruk dia akan bersabar.
Rasulullah SAW telah bersabda, "Amat ajaib keadaan orang Islam.
Keseluruhan keadaannya adalah baik. Perkara ini tidak hanya berlaku
kepada orang Islam sahaja. Jika diberi kegembiraan dia akan bersyukur,
dan itu baik untuknya. Jika ditimpa kemudaratan dia akan bersabar, dan
itu baik untuknya. " (Hadis riwayat al-Imam Muslim, No. 5323)
No comments:
Post a Comment