Tuesday, October 23, 2012

Masalah Komunikasi Di Dalam Kehidupan Harian

Masalah komunikasi inilah pada pendapat saya memanglahbanyak mempengaruhi kehancuran kehidupan dunia yang fana ini.  Kebanyakan orang memandang remeh masalah komunikasi dan seni berkomunikasi .Masalah komunikasi ini bukan sahaja terdapat di sesebuah organisasi besar, masalah komukasi turut terjadi berlaku dikalangan keluarga, ibu bapa, adik beradik malah suami isteri.

Kegagalan masalah komunikasi ini pada kajian, pemerhatian dan pemikiran saya pada kali ini adalah berpunca daripada:

1- Kegagalan mendengar, dan memahami masalah dan pendapat orang lain.. Apabila u tidak mendengar, akan timbullah mimik muka yang berhalang komunikasi berkesan.

2- Status diri- Status diri membataskan pergaulan denggan orang lain.

3-Persepsi, Prejudis, dan Streotyping- Ini adalah masalah common, cepat sgt membuat kesimpulan

4-Faktor Persekitaran-Cth: bising

5. Kesesuaian Masa

4- Sifat Ego, Takbur, Riak, Ujub terhadap diri sendiri- ini amatlah banyak yang saya perhati terdapat di kalangan rakan sekerja dan manusia-manusia yang terdapat disekeliling kita especially. Diri kita termasuk saya sendiri sentiasa berusaha menangkis sifat-sifat yang buruk inidaripada terdapat dalam diri kita. 

Huh...emosi seseorang juga mempengaruhi faktor komunikasi. Pendapat sayalah; subjek KOMUNIKASI BERKESAN patut diperkenalkan dari sekolah rendah hingga ke sekolah menengah. SUbjek ni nampak remeh tapi memberi kesan dan impak yang besar ke atas kehidupan masyarakat.  SElain itu , subjek KESIHATAN juga adalah perlu diperkenalkan di sekolah-sekolah bagi mendidik masyarakat dari kecil betapa perinya menjaga kesihatan diri. Sebab kesihatan ini adalahmelibatkan diri kita sendiri.


Selain subjek KESIHATAN, subjek PENAMPILAN DIRI Pjuga perlu didevelope modulnye sebab penampilan diri adalah penting untuk harian.

Subjek Baru Yang Wajib Lulus di Perkenalkan Di Sekolah :

1- KOMUNIKASI BERKESAN
2-KESIHATAN
3-PENAMPILAN DIRI/PERSONALITI DIRI

EQ seseorang amatlah penting untuk seseorang itu mahu hidup dalam dunia ini dan menjadi orang yang berguna. Malagnya, di sekolah-sekolah, lebih banyak mengambilkira soal IQ sahaja....EQ pula langsung diketepikan.......macammanelah rakyat malaysia ni nak berjaya huh?!!  Huhuhu...tak tau la kenapa i emosional....saya kadang-kadang rasa fed-up dengan segala masalah yang tak sepatutnya berlaku, dengan kalakuan manusia yang tidak rasional dan tidak kene pada tempatnya. Tapi, sapelah saya untuk mengkomplen berkenaan hal ini?

Mana pergi pemimpin-pemimpin yang sepatutnya memimpin rakyat ini....Sekarang ni...pimpinan hanya di lihat dari segi kemajuan material sahaja...pembangunan bangunan besar2 dan tinggi2, tgk dollar n cent..berapa kerajaan dapat untung.....nilai ringgit jatuh ke tak...!!  itu sahaja lah yang dititik beratkan oleh pemimpin...tapi nak menangani isu rakyat ni tak de sape nak buat betul2....public transport sucks! perangai dan moral rakyat semakin merudum! hidup semakin susah! gaji tak naik namun barang hari2 naik! hhuhh....!!!
YE lah...pemimpin sekarang mane naik LRT.....jem pun tak rase keperitan nya.....kesana ke mari polis eskort....memanglah tak memahami rakyat....!

EEIIIII............rasa nak sangat jadi MENTERI PELAJARAN lah!!! MENTERI PELAJARAN!!!..tolong take note of this...in order to save the wolrld yang sedang kacau bilau ni...Sekarang ni kesihatan rohaniah masyarakat sekarang sangatlah tidak sihat. Penyakit MARAH, DENGKI,DENDAM ,  BENCI semakin membuak dalam hati manusia masa kini.

This world is not a very happy place to live in.....KENAPALAH TIADA ORANG/PEMIMPIN YANG MENGAMBIL BERAT ISU ROHANI SEKARANG HUH??!! Anggap bende ni tak penting,....ketamakan, kerakusan dunia bagi mengejar harta dunia....menjadi perkara keutamaan sekarang??huh??!! 

THE WORLD IS REALLY GOING UPSIDE DOWN NOW....di dahan mana patut kita berpaut...? Renung-renungkan...

No comments:

Post a Comment